Steeds meer en sneller

Ik ben een van de 'gelukkigen' die nog een tijd hebben meegemaakt zonder computers. Pas in de derde klas van de HAVO kreeg ik voor het eerst een computer onder ogen. In de vierde van de HAVO moesten we een verslag schrijven met een tekstverwerkingsprogramma. Mijn zus had een computer, dus ik was regelmatig met klasgenoot bij mijn zus te vinden. Even later kregen ook mijn ouders een computer. Niet veel later kregen we zo'n telefoonlijntje waarmee je verbinding kon leggen met de bank. Een paar jaar later hoorde ik voor het eerst over de digitale snelweg. Het klonk spannend en vooral veel uitdaging. Toen ik op mijzelf ging wonen schafte ik ook een computer aan met zo'n telefoonlijntje. Wat een genot om zomaar het internet op te kunnen gaan en te surfen. Ik had toen nog geen idee dat het eigenlijk best wel een trage verbinding was. Omdat ik nog niet had gezien dat het ook sneller kon!

Vandaag de dag is alles anders. We hebben geen telefoonlijntjes meer nodig. Er zijn draadloze netwerken, we kunnen zelf internetten bij de bushalte of in het vliegtuig. Maar ook vandaag heb je snelle en trage verbindingen. Wat bepaalt nu eigenlijk of iets snel of traag is? En is iets dat vandaag snel is, morgen weer traag?

Het bepaalt me bij de vraag hoe dit toch zit bij de mens. Kennelijk vindt de mens het nooit snel genoeg. Hoewel, bepaalt de mens dit zelf of zijn het dus softwareontwikkelaars die deze behoeften creƫren? En wie bepaalt of ik genoeg heb? Wanneer ben ik tevreden met hetzelfde (of zelfs minder)?

Toen ik God leerde kennen leerde ik een andere orde kennen. Als je God kent, kom je erachter dat dingen en snelheden je niet verzadigen. Je hebt nooit genoeg of het gaat nooit snel genoeg. God echter wil ons verzadigen met Hem Zelf. Met Zijn rust en vrede. Daarom mag het vandaag ook weer zondag zijn. Zodat we even bij kunnen tanken. Alles mag even stilstaan. Ik vind het een mooie gedachte om vooral daar op zondag over na te denken. Even gas terug. Even tevreden zijn met genoeg! De nieuwe mogelijkheden en technologieƫn staan namelijk al weer te popelen om zich aan ons te presenteren.....

Reacties

Populaire posts