Nieuwe woorden

Een voordeel van studeren is dat je een nog bredere woordenschat krijgt. Het bijna afgelopen studiejaar heb ik heel wat nieuwe woorden mogen leren. Een van deze woorden is 'transcendent'. Van dit woord had ik nog nooit gehoord. 'Transparant' kende ik wel. Of andere woorden die qua spelling in de buurt komen.

Wat is transcendent? Het betekent 'onzichtbaar'. Buiten ons gezichtsvermogen en buiten onszelf. Als ik zeg dat ik in God geloof, zeg ik eigenlijk dat ik geloof in een transcendente werkelijkheid. Het is niet zichtbaar. We kunnen God niet zien. Maar toch geloof ik wel dat Hij er is.

Transcendent. Een interessant woord. Er zijn veel dingen die er wel zijn, maar die we niet kunnen zien. Ik geloof bijvoorbeeld ook dat de zon 's nachts blijft schijnen, hoewel ik 'm niet zie. Laat 't ie toevallig in Australiƫ schijnen als ik slaap. De wetenschap heeft aangetoond dat de aarde draait en dat het daardoor 's nachts donker is. Daar vertrouw ik maar op. De wetenschap heeft nog niet aangetoond dat God bestaat. Waarschijnlijk is de onzichtbare werkelijkheid van God niet met het blote oog te zien. En moeten we Hem daarvoor op Zijn Woord vertrouwen. Of willen we koste wat het kost alles zien wat niet te zien is?

Reacties

Populaire posts