Loslaten

Er is een christelijk 'statement' dat zegt: werken alsof het van jou afhangt en bidden alsof het van God afhangt. Ik heb dit altijd een mooie combinatie gevonden. Bidden betekent niet dat je met de benen over elkaar op de bank kan gaan zitten; en vervolgens God aan het werk zet. Maar aan de andere kant: werken alsof jij de enige bent die de klus kan klaren. Het is wel verstandig om hier een zekere balans in aan te brengen!

Ik zou nog een derde facet aan dit christelijke statement willen toevoegen: Loslaten alsof het van God afhangt. Dus: bidden alsof het van God afhangt, vervolgens werken alsof het van jou afhangt en dan datzelfde werk weer loslaten alsof het van God afhangt. Al die inspanningen, al die zorgen. Je mag ze loslaten.

Morgen mag ik een inhaaltentamen maken. Mijn studiecapaciteit reserves zijn tot een minimum gedaald. Het is dan ook de hoogste tijd voor vakantie. Toch moet ik wel dit ene tentamen nog doen. Ik heb me gericht op 2 van de 3 onderdelen, zodat ik deze onderdelen hopelijk met een voldoende afsluit. Ik heb gebeden voor mijn studie alsof het van God afhangt, ik heb 'gezwoegd' alsof het van mijzelf afhangt en nu mag ik ook weer loslaten alsof het van God afhangt. Na de vakantie is er weer een nieuwe ronde en zijn er nieuwe kansen.

Jaar 1 heb ik bijna afgerond en in september hoop ik vol goede moed verder te gaan met jaar 2!

Reacties

Populaire posts