Maakbaar

Vandaag las ik in de krant dat Rijkswaterstaat werd beschuldigd van te weinig strooien, getuige het grote aantal ongelukken op de weg deze week. Ik vind het goed dat een bedrijf of instantie wordt aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. Maar er schuilt ook een gevaar in. Namelijk het ontstaan van een maakbare samenleving. Waarin alles geregeld is. Waarin mensen rechten hebben. Nou ja, rechten. Het worden meer eisen. In de trant van 'ik heb recht op bescherming als ik de weg op ga'. Als het glad is kunnen we toch mooi Rijkswaterstaat aanklagen? Het lijkt alsof er voor alles wat mis gaat wel iemand kan worden aangeklaagd. Als het vliegtuig waar ik in zit neerstort kan ik (mocht ik het overleven) de luchtmaatschappij aanklagen.
Maar zijn mensen dan perfect? Zijn machines en materialen dan perfect?

De Bijbel is er duidelijk over. Het leven is verre van perfect. Het leven is gebroken. Alleen God kan ons leven nieuw perspectief geven. Jezus heeft het perfecte leven geleefd op aarde, tweeduizend jaar terug. Hij deed dat om ons het leven terug te geven zoals God het heeft bedoeld bij de schepping van de wereld. Niet dat we tijdens dit leven deze perfectheid al zullen beleven. Af en toe mogen we een glimp ontvangen. Een stukje hemel op aarde. Een groot mysterie. Hoezo maakbaar?

Reacties

Populaire posts