Beelden en verhalen

Binnen de opleiding die ik doe, zijn we momenteel bezig met diverse vormen van pastoraat. Een van die vormen is het gebruik maken van beelden en verhalen. Tenslotte heeft ieder mens zijn of haar levensverhaal. Soms lukt het niet om dit verhaal, of bepaalde gebeurtenissen hieruit, in woorden te uiten. Dit lukt dan misschien wel met beelden of symbolen.

Heb jij dat ook wel eens? Dat je een bepaald beeld vormt van hoe je in het leven staat? Bijvoorbeeld een adelaar die zijn vleugels uitslaat en overal naartoe kan vliegen waar hij maar wil? Of een golf die meegevoerd wordt waar de wind ook gaat?
Zelf heb ik ook beelden bij mijn leven. Soms voel ik mij de HSL-trein tussen Amsterdam en Parijs. Op volle snelheid, amper in staat om te remmen. Of ik voel mij die stoptrein die naast de HSL-lijn rijdt, zich afvragende of hij wel op tijd bij de eindbestemming komt. Misschien toch weer invoegen op HSL-snelheid? Soms voel ik mij die eenzame zwemmer op de Noordzee, die geen idee heeft welke kant hij nu op moet.

Zo kunnen we heel wat beelden hebben bij ons leven, bij ons levensverhaal. Die beelden drukken heel wat woorden en gevoel uit. Durven we hiernaar te luisteren?

Reacties

Populaire posts