Spelletjesmiddag op het asielzoekerscentrum

Vanmiddag heb ik meegeholpen op een asielzoekerscentrum in de buurt van mijn woonplaats. Er werd een spelletjesmiddag georganiseerd. Wel 20 vrijwilligers, waar ik er een van was, hadden deze middag apart gezet om asielzoekers een plezierige middag te geven. Nadat we voor de start onderling kennis hadden gemaakt en met gebed begonnen, was het tijd om de spelletjes uit te stallen. Iemand had een mega voetbalveld meegenomen. Deze lag nog op een kar en moest in twee gedeelten uitgevouwen worden in een U vorm. Vervolgens moest er lucht ingeblazen worden. Het was een hele puzzel om het goed neer te leggen, maar de lucht hielp een handje en gaf zelf vorm aan het voetbalveld. Na een half uurtje was het voetbalveld klaar. Inmiddels waren ook de andere spelletjes uitgestald en kon het feest beginnen. Vele kinderen maakten van de gelegenheid gebruik om een potje te voetballen. Volwassenen kwamen elkaar gezelschap houden en er was gelegenheid om met velen van hen te praten. Het waren mensen uit allerlei landen: Somalë, Afghanistan, Koerdistan, Nigeria, Ethiopië, noem maar op. Met sommigen heb ik het gehad over hun land van afkomst. Een heel aantal van deze mensen zijn naar Nederland gekomen omdat het onveilig of turbulent is in het land van herkomst. Sommigen zijn helemaal alleen hiernaartoe gekomen. Familie is achtergebleven. Toch wel trieste en uitzichtloze situaties.

Ik hoorde deze middag ook dat een echtpaar, die ik de afgelopen jaren regelmatig heb bezocht op het AZC, een half jaar geleden een verblijfsvergunning heeft gekregen en nu in Waddinxveen woont. Het lijkt me leuk om hen nog een keertje te bezoeken.

Om 5 uur was de spelletjesmiddag afgelopen. Iedereen kreeg nog een ijsje. Daarna hebben we als groep vrijwilligers afgesloten met gebed en daarna was het opruimen geblazen. Het voetbalveld moest weer worden opgevouwen. Dat was een nog ingewikkelder klus dan het uitvouwen en opzetten. Toch lukt het , maar het was inmiddels wel half 7 voor het zover was.
Het was een fijne middag. Bijzonder om mensen die in benarde en onzekere situaties zitten zo van dienst te mogen zijn.

Reacties

Populaire posts