Identiteit

Wat is jouw identiteit? Waarschijnlijk ben je wel eens met die vraag bezig geweest. We hebben vanaf onze geboorte allemaal zo'n mooi ID nummer, oftwel persoonsnummer, meegekregen. Zo kunnen allerlei instanties checken of we zijn wie we zeggen dat we zijn. Op het HBO hadden we ook zo'n prachtig nummer. Als je wilde weten hoe je gescoord had voor een toets of tentamen, moest je kijken op een hele lange lijst in de hal van de school. Niet dat je op naam kon zoeken. Nee, je moest op nummer zoeken. Oei! Wat was dat nummer nou ook al weer?
Een lijst op naam is dan toch wat makkelijker. Want je naam, die vergeet je niet zo snel.

Gelukkig gaat identiteit verder dan onze naam of ons persoonsnummer. Identiteit betekent wie wij ten diepste zijn. Misschien vinden we dat we niet zo'n sterkte identiteit hebben en identificeren we ons liever met een ander persoon. Een of andere beroemdheid. We kunnen ons net zo gaan voordoen als deze persoon of net zo gaan kleden. Als er dan iets gebeurt met deze persoon, bijvoorbeeld hij of zij komt te overlijden, dan hebben we het gevoel dat we onze identiteit zijn kwijtgeraakt.

Maar wie zijn wij zelf nu eigenlijk? Wie ben jij eigenlijk? Ik las vanmorgen iets prachtigs in de Bijbel (het Woord van God) en wel in Jesaja 43, vers 1 tot 3 (NBV):

Wees niet bang, want Ik zal je vrijkopen,
Ik heb je bij naam geroepen, je bent van Mij!
Moet je door het water gaan - Ik ben bij je;
Of door rivieren - je wordt niet meegesleurd.
Moet je door het vuur gaan - het zal je niet verteren,
De vlammen zullen je niet verschroeien.
Want Ik, de Heer, ben je God,
de Heilige van Israël, je Redder.

Geweldig toch? God kent onze naam! Hij kent jouw en mijn naam. Voor Hem zijn we geen nummer. Het is niet nodig om ons te identificeren met een ander persoon. Voor God zijn we zelf geliefd en waardevol. Als we ons dan toch 'moeten' identificeren met een persoon, dan zou ik dat graag doen met Jezus, de Zoon van God. In de Bijbel staat over Hem geschreven in Jesaja 42 vers 6 en 7:

In gerechtigheid heb Ik, de Heer, jou geroepen.
Ik zal je bij de hand nemen en je behoeden,
Ik neem je in dienst voor mijn verbond met de mensen
En maak je tot een licht voor alle volken,
Om blinden de ogen te openen,
Om gevangenen te bevrijden uit de kerker,
Wie in het duister zitten uit de gevangenis.

Als Jezus' identiteit in God ligt en die van jou en mij ook, dan mogen we samen vast nog veel mooi werk verrichten. Zonder dat we ons net zo hoeven voor te doen of te kleden als Jezus. We mogen onszelf blijven, want onze identiteit ligt in God.

Reacties

  1. Zelfs Sido aan het bloggen. Sjonge jonge.
    Mooi hoor. Maak er wat van.
    Groet,
    Corné

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts