Op zoek naar nieuws

 Al van jongs af aan ben ik nieuwsgierig. Volgens het Van Dale woordenboek betekent nieuwsgierig: verlangend te weten. Dat verlangen zat er bij mij al vroeg in. Als politie, brandweer of ambulance met gillende sirenes langs kwam rijden (wij woonden vroeger aan een drukke weg) was ik nieuwsgierig waar ze naartoe gingen. Soms zag ik rookpluimen in de verte en wist dat er brand was. Eén keer schrok ik enorm van mijn nieuwsgierigheid. Ik zag dat zwaailichten in de verte halt hielden. Op mijn fiets (ja, écht!) ging ik die kant op. In de sloot aan de overkant van de weg zag ik een auto liggen. Ik zag meteen dat het de auto was van mijn opa en oma. Zij zouden op visite komen omdat mijn zus jarig was. Ik schreurde naar huis, maar durfde het niet te zeggen. Niet veel later belden twee politie agenten aan met de mededeling dat mijn opa en oma een ongeluk hadden gehad en in het ziekenhuis waren opgenomen. Ik wist het al lang. Dit was de eerste en de laatste keer dat ik achter zwaailichten aan ben gegaan. Gelukkig hadden mijn opa en oma geen zware verwondingen aan het ongeluk over gehouden. 

Ik kan ook nieuwsgierig zijn naar nieuws. Tegenwoordig word ik op mijn wenken bediend met 24 uur per dag het laatste nieuws via de NOS app. Vroeger had je de radionieuwsdienst die één keer per uur langs kwam op de radio. Had je het gemist dan moest je een uur wachten. En dan was er natuurlijk het journaal op televisie. Het aantal uitzendingen was toentertijd veel minder dan nu. Overal om ons heen is er nieuws. Ik bemerk dat ik vaak verlang naar nieuws. Even op Facebook kijken naar nieuwe berichten. Even het laatste nieuws bekijken op mijn telefoon. Gaat er een sirene langs dan kun je op een website kijken wat er gebeurd is. Soms snap ik niet zo goed waar die kennelijk onverzadigbare drang naar nieuws vandaan komt. Misschien is dit iets van mij en herken jij jezelf er totaal niet in. 

's Morgens vroeg lees ik meestal een stukje uit de Bijbel. Iedere ochtend besluit ik dat ik die dag geen nieuws nodig heb. Het Woord van God is immers het mooiste en beste nieuws dat een mens te horen kan krijgen. En dat is genoeg. Gedurende de dag bemerk ik toch steeds weer die drang om te zoeken naar nieuws. Bijvoorbeeld over hoeveel corona besmettingen er die dag weer bij zijn gekomen. Wat heb ik er aan om het allemaal te weten, denk ik dan. Nieuws is vaak geen vrolijk nieuws. Misschien is vrolijk nieuws niet zo interessant. 

Mijn verlangen is om wat vaker in het hier en nu te leven. Met aandacht voor mensen en situaties dicht om mij heen. Daar heb ik ruimte voor nodig. Ruimte die wat minder gevuld wordt met nieuws. 



Reacties

Populaire posts