Onzinkbare liefde

Het mooiste onderwerp waar mensen vaak over praten is 'liefde'. En luister eens naar al die liedjes op de radio. Hoeveel gaan er wel niet over de liefde. Vergeet ook de bioscoopfilms niet. Een romantische speelfilm zorgt altijd voor een groot bezoekersaantal. In 1998 was 'Titanic' de topfilm in de Nederlandse bioscopen. Ik weet nog goed dat het liefdesavontuur waar Jack en Rose in verwikkeld waren, mij van binnen heerlijke gevoelens gaf. Tot op een gegeven moment de beruchte ijsberg een eind maakte aan dat liefdesavontuur. Ik kon met Rose meevoelen. Toen Jack dood vroor, voelde ik de tranen komen. Zo hartverscheurend, die liefde tussen Jack en Rose die uiteengerukt was. Zo werd 'Titanic' dus een kaskraker. Tijdens de drie uur durende film werd mijn hart alle kanten op getrokken. Ik voelde eerst blijdschap (liefde tussen Jack en Rose), vervolgens angst (de ijsberg en het zinken van het schip) en als laatste voelde ik verdriet (toen Rose alleen achter bleef). En ik weet zeker dat er naast mij nog velen hetzelfde hebben gevoeld toen ze de film bekeken.

Waarom scoort het onderwerp 'liefde' toch zo onder de mensen? Ik denk omdat liefde de mens van die fijne tintelende gevoelens geeft in het hart. Liefde is warm. Liefde is wonderlijk. Liefde komt vaak op onverwachte momenten. Daarmee is liefde ook onvoorspelbaar. Bijvoorbeeld twee mensen die van elkaar houden, die hun hele leven met elkaar willen delen. Hebben deze twee mensen elkaar doelbewust uitgekozen, na veel wikken en wegen? Hebben ze eerst de voor- en nadelen van hun relatie tegen elkaar afgewogen? Ik denk het niet. Echte liefde heeft doorgaans een gezonde en stevige basis.

Nu wil ik niet zeggen dat liefde oneindig is. We hebben het tenslotte nog steeds over de liefde tussen mensen. Er zijn veel spelbrekers die graag toeslaan. De dood, de spelbreker die vandaag de dag nog steeds de grootste in zijn soort is. En wat dacht je van al die echtscheidingen. Hoeveel huwelijken gaan er wel niet kapot door echtscheiding. Ja, ook echtscheiding is een spelbreker van het hoogste niveau. Menselijke liefde, (nog) niet onaantastbaar, (nog) niet eeuwigdurend.

Laten we het daarom maar gauw hebben over Gods liefde voor jou en mij. Als ik ga vertellen over Gods liefde voor ons, dan zou ik heel wat A4-tjes vol kunnen schrijven. Gods liefde overtreft menselijke liefde op alle fronten. God liet Zijn Zoon voor ons aan het kruis sterven. Jezus droeg onze zonden, Hij nam alle kwaad dat tegen ons uitgesproken had kunnen worden op Zich. Hij nam het voor jou en voor mij op. Hij had Zich voor het Gerechtshof gemakkelijk kunnen verdedigen. Hij deed het niet. Uit liefde voor jou en voor mij. Zóveel hield Jezus van ons. Zóveel houdt Hij nog steeds van ons. Zóveel houdt God van ons.

Weet je wat nog meer een kenmerk is van Gods liefde? Gods liefde is eeuwigdurend. Doordat Jezus jouw en mijn zonden op Zich nam, heeft Hij de dood voor ons overwonnen. De dood, was dat ook al niet liefdesspelbreker nummer één? God kan ons dus eeuwig Zijn liefde geven. En dat is liefde waar niets of niemand tussenin kan staan. Maar dan moet je daar zelf wel in geloven. Dan zul je pas de kracht van Gods liefde ervaren. Dan zul je dus echt moeten geloven dat God jou je zonden vergeeft. Dan zul je dus moeten geloven dat God elke dag van je houdt, ook de dagen dat je een hekel aan jezelf hebt. Op dagen dat je twijfelt aan het nut van dingen die je hebt gedaan of gezegd. Op dagen dat je twijfelt aan God. Ook op zulke dagen mag je geloven en weten dat God van je houdt. Want Hij is niet afhankelijk van jouw liefde, nee, jij bent afhankelijk van Zijn liefde. En die liefde is er gewoon. Het enige wat je moet doen is geloven, en dan mag je je handen openhouden. Om liefde te ontvangen......

Reacties

Populaire posts