Heilig

God in je broekzak stoppen. Het is een uitdrukking die nog wel eens wordt gebruikt om het gemak uit te drukken waarmee sommigen met God omgaan. God is altijd bij je en als je vragen hebt is Hij in de buurt om deze te beantwoorden: Hij is er als jij Hem nodig hebt.Wellicht dat ik via de artikelen van mijn weblog ook wel eens die 'God in mijn broekzak' indruk heb achtergelaten.
Laatst was ik in het Bijbelboek Openbaring aan het lezen. Als je daar over God leest gaat er altijd een soort van heilig ontzag voor God uit. Wezens die diep voor Hem neerbuigen. Mensen die voor Zijn troon zingen in volle aanbidding. Rook, vuur en bliksem die Zijn troon omringen.
In het Oude Testament lees je er ook iets van: heilig ontzag voor God. De profeten die door God worden geroepen beseffen hoe klein en nietig ze eigenlijk zijn. En waarom de grote heilige God nu contact met hen wil hebben? Ze zouden het niet weten.
Toch werden ze geroepen en ze mochten Hem dienstbaar zijn.

Als je nadenkt over de heiligheid van God kun je aan de ene kant angstig worden. Je kunt je vertwijfeld afvragen of en hoe God jou nu kan liefhebben. Aan de andere kant kan ontzag de overhand hebben, overgaand in verlangen. Als je beseft wie Jezus is: 100% God en 100% mens. Hij heeft de goddelijke heiligheid heel dichtbij ons willen brengen. In Zijn God-zijn. Aan de andere kant was Hij mens in Zijn mens-zijn. Hij voelt met ons mee, omdat Hij weet waar we het over hebben. Hij wil contact met ons. En daar gaat Hij voor.

God in mijn broekzak? Zo zou ik het zelf niet uit willen drukken. En toch is God ook niet de grote Ontastbare. Het vierde hoofdstuk van Openbaring eindigt met de volgende woorden: 'U komen alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want U hebt alles geschapen: Uw wil is de oorsprong van alles wat er is'. God wil betrokken zijn bij ons, zodat Hij door ons leven de eer krijgt die Hem toekomt.

Reacties

Populaire posts