Gillende ouder

Ik zie mijn kinderen heerlijk spelen in de natuur. Eén van hen heeft een hol gevonden. Het is geen konijnenhol, ook niet het hol van een mol. Wat het wel is weet ik niet. Ik ben eigenlijk ook niet zo thuis in de natuur. Eén van de kinderen stopt uit nieuwsgierigheid zijn hand in het hol om te onderzoeken wat de bewoner is. Wat ik vanuit van mijn ooghoek zie doet me de schrik om het hart slaan. Het kruipt over de grond en het is...een slang! Gillend ren ik naar de kinderen toe en trek ze mee. Wegwezen hier! 

Het is Kerst. De woorden 'Vrede op aarde, in mensen een welbehagen' zullen al veelvuldig geklonken hebben. Dit jaar vooral online. Maar wat betekent dit nu: vrede op aarde. Het lijken woorden die nooit zullen uitkomen. De praktijk is té weerbarstig. Tijdens de Kerstdagen worden dikwijls de wapens (tijdelijk) afgelegd: een wapenstilstand. Ook binnen gezinnen kan dit het geval zijn. Laten we het tijdens de Kerstdagen toch alsjeblieft gezellig houden met z'n allen. Maar vaak is deze vredesperiode maar van zeer tijdelijke aard. 

In de Bijbel lezen we regelmatig over visioenen. Dingen die er staan te gebeuren in de toekomst. De profeet Jesaja krijgt een visioen over een rijk van vrede. Wat hij ziet is een wereld waar dier, mens en natuur volledig in harmonie met elkaar leven. Waar een kind graait naar het nest van een slang! Geen gillende ouders. Het is een beeld van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die ooit zullen komen. Mogelijk gemaakt door Koning Jezus. Het is dezelfde Jezus als die geboren werd in een stal in Bethlehem. Herders werden op de hoogte gesteld van Zijn geboorte door een indrukwekkend engelenkoor: 'Vrede op aarde, in mensen een welbehagen!' Met de geboorte van Jezus kwamen redding en vrede de wereld binnen. Soms mogen we een glimp van deze vrede opvangen. Maar ooit zal deze Vrede volledig en tastbaar aanwezig zijn. 

"Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
Een koe en een beer grazen samen,
hun jongen liggen bijeen;
een leeuw en een rund eten beide stro.
Bij het hol van een adder speelt een zuigeling,
een kind graait met zijn hand naar het nest van een slang". (Jesaja 9: 6-8)

Gezegende Kerstdagen gewenst!




Reacties

Populaire posts