Whitney Houston

Gisteren werd bekend dat Whitney Houston dood is gevonden in een hotel. In de jaren tachtig van de vorige eeuw kwamen vele hits op haar naam te staan. Ze was één van mijn favoriete zangeressen. Na het succes van de jaren 80 en 90 raakte haar carrière in het slob. Het gevolg was dat Whitney alcohol en drugs ging gebruiken.

Ik weet niet wat er allemaal in haar leven gebeurd is. Misschien heeft haar dood een puur natuurlijke oorzaak. Maar als ik hoor over het verloop van haar leven, komt al snel het vermoeden op dat er meer achter zit.
Het is triest dat een leven aan lager wal raakt als succes en roem afnemen. Stel dat Whitney zichzelf van het leven heeft beroofd, dan zijn velen haar voorgegaan. Allesbepalend is hoe je zelf tegen je identiteit aan kijkt. Ligt je identiteit in roem en succes? Of in relaties? Of in je gezondheid en kracht? Het lastige hiervan is dat deze zaken eindig zijn. Dat hoort nu eenmaal bij een mensenleven.

Ik geloof dat mijn identiteit in God ligt. Dat geeft me troost. En hoop. Dan ben ik niet afhankelijk van enig succes en roem (hoewel dit natuurlijk af en toe best lekker voelt). Dan ben ik ook niet afhankelijk van mijn gezondheid. Dan ben ik afhankelijk van God.
Je identiteit zo zien vraagt om hulp. Een mens kan dat zelf niet. De Geest van God biedt uitkomst en leiding. Samen op weg!

Reacties

Populaire posts