OK of niet OK?

Voor de studie GPW die ik volg, moet ik momenteel een boek doorlezen van Larry Crabb met als titel 'Kerk'. Larry schrijft dat hij geen zin heeft om naar de kerk te gaan. Tenminste, niet in de vorm zoals deze vandaag de dag veel voorkomt. Zijn stelling is dat we in de kerk tegen elkaar moeten zeggen dat we niet OK zijn. Jij bent niet OK en ik ben ook niet OK. Wij deugen niet. Deze boodschap komt negatief op mij over. Liever hoor ik dat wij wel OK zijn.

Larry's boodschap gaat landen zodra je ontdekt wat hij bedoelt met 'niet OK zijn'. Hij bedoelt daarmee dat we zonder Gods genade niet OK zijn. We hebben niets in onszelf dat God blij stemt of waarmee we iets bij Hem kunnen bereiken. Zonder het offer van Jezus Christus zijn we de betreurenswaardigste mensen. Niet OK dus. Larry's verlangen is dat we wat vaker tegen elkaar zeggen dat we niet OK zijn. Dat is geen reden om onnodig zwaar aan de zonde te tillen. Wel een reden om ons te verheugen in de genade van God.

Overigens, niet OK zijn is wat anders dan niet welkom zijn. We zijn welkom bij God. Zo mogen we ook elkaar welkom heten. Ook, en juist als we niet OK zijn. En we moeten leven door en van Gods genade.

Dit blog dekt niet de lading van het boek. Er staat nog veel meer in!

Reacties

Populaire posts