Beveiligingslekken

Regelmatig wordt er door hackers ingebroken op websites van providers, bedrijven of gemeenten door een gebrekkige beveiliging. Vandaag liet actualiteitenprogramma Een Vandaag zien dat het kinderlijk eenvoudig is om sluizen en pompen vanuit de huiskamer te bedienen. Met alle gevolgen van dien. Polders kunnen zomaar onder water worden gezet, zonder de bevolking te waarschuwen. De nationale coördinator terrorismebestrijding is ingeschakeld. Ook in de politiek gaan er vragen gesteld worden.

Ik stel me de vraag of het wel zo verrassend is dat dit kan gebeuren. Het wereldwijde web blijkt al langer een kwetsbaar medium. Van mij heeft men niets te vrezen. Ik heb geen idee hoe je kan inbreken op systemen via internet. Maar er zijn slimme vogels die het tot een sport maken om dit te doen. Een onschuldige hobby?

Tot het jaar 2001 was het ondenkbaar dat vliegtuigen gebruikt zouden worden voor terroristische aanslagen. En toch gebeurde wat niemand verwachtte. Als het ondenkbare ineens denkbaar wordt schrikken we.
Wat is ons probleem? Heeft het met de digitalisering van de wereld te maken?

Volgens mij hadden Adam en Eva al een probleem. Dit probleem heeft zich als een olievlek over de menselijke geschiedenis verspreid. Geen beveiligingssysteem is daar tegenop gewassen. Maar er is hoop! Er is redding. Jezus Christus heeft gedaan wat geen mens kon doen. De weg terug naar God open maken. Geen hacker die deze weg kan ondermijnen.

Reacties

Populaire posts