Costa Holanda

Ik ben net terug van een paar daagjes vakantie in Zwitserland. Nu heb ik ooit met Aardrijkskunde geleerd dat Zwitserland ten zuiden ligt van Nederland en dat het in het zuiden doorgaans warmer is dan in het noorden. Helaas, voor mij, gaat dat niet altijd op. De door mij meegenomen wintertrui heeft zijn nut bewezen en niet alleen voor de grotere hoogten. Zelfs in het dal was het koud. Afgelopen dinsdag miezerde het al, maar qua temperatuur viel het nog mee. Wij (een vriend van mij en ikzelf) vroegen in een lokaal VVV kantoor wanneer de zon weer terug zou komen. Nou, dan moesten we tot donderdag wachten. Woensdag zou het blijven regenen en koud worden. Maximaal 12 graden in het dal. Tja, wat ga je dan doen? Een Welness center kwam in ons op; met heerlijk warme baden. Of, een autorit doen richting Saas Fee, een pitoresk dorpje hoog in de bergen. We kozen voor het laatste. En dat hebben we geweten! Brrrrr.....
Woensdagmorgen zagen we al snel dat het op grotere hoogten (nog niet eens zo absurd hoog) had gesneeuwd! Vele passen waren afgesloten. Vrachtwagens moesten wachten tot het weer beter zou worden. In Saas Fee lag wel 20 cm sneeuw. Ongewoon, aldus de lokale bevolking. Het maakte een wandeling wel lastig. De wandelpaden lagen onder een dikke laag sneeuw en waren dus onherkenbaar.

In de middag klaarde het in het dal, waar we maar snel naartoe waren teruggekeerd, goed op. En de temperatuur steeg ook weer. Donderdag was het beter. We zijn naar Zermatt geweest, bekend van de Matterhorn. We hoopten dat door het betere weer, de Matterhorn goed zichtbaar zou zijn. Helaas. Zelfs op 3000 meter hoogte (waar we naartoe waren gereisd met een treintje) was de wereldbekende berg niet zichtbaar. Integendeel, het was er mistig, er lag 40 centimeter(!) sneeuw en het sneeuwde nog steeds. 'Hoe lang zouden we moeten wachten voordat we de berg zien?' vroeg een Duitse vrouw ons in een restaurant. 'Een uurtje of drie?' zei ik. Een lokale ondernemer had gezegd dat rond 1 uur 's middags de zon vaak doorbreekt. Nu niet. Teleurgesteld keerden we terug, hoewel het een indrukwekkende treinreis was. Op de terugreis naar beneden was 't ie dan toch even zichtbaar: de top van de Matterhorn. Je moest er snel bij zijn. Heel snel. Een wolk onttrok de berg zomaar weer aan het zicht. Als je denkt dat wolken altijd voortbewegen, dan heb je het mis. Ze kunnen heel vervelend zijn en lekker blijven vastplakken...aan de berg. 's Middags hebben we nog een bergwandeling gemaakt. De zon kwam erbij. Binnen vijf minuten was ik al verbrand in mijn gezicht, zo vel was de zon.

Vandaag zijn we weer veilig thuisgekomen. Het is goed om weer thuis te zijn. Morgen zie ik mijn vriendin weer. Daar heb ik dagen naar uitgekeken..

Reacties

Populaire posts