Eeuwigheidszondag

Vandaag is het in veel kerken eeuwigheidszondag. Het is een zondag waarop gemeenteleden worden herdacht die het afgelopen jaar zijn overleden. Ieder jaar moet ik op deze dag terug denken aan mijn moeder. Deze dag van herdenken brengt mij mijn moeder in een levende herinnering.

Ik zie haar nog zitten aan de keukentafel
Als ik op bezoek kwam en zij wachtte tot het eten klaar was
Haar belangstelling voor hoe het met me ging
Zij zorgde ervoor dat mijn ouderlijk huis ook echt 'thuis' bleef
Op zaterdag vragen of ik 's middags zin had om naar 't Voorhuys te gaan
Samen koffie drinken was een van haar favoriete bezigheden

Ik mis haar te meer omdat ze mijn kinderen nooit heeft gezien
Wat zou ze trots op ze zijn geweest
En wat zou ze graag tijd hebben willen doorbrengen met ze
Voor haar kleinkinderen stond ze altijd open
In opvoeding was ze geinteresseerd
Maar ze bemoeide er zich niet mee

Mijn moeder was een mooi mens
Open en belangstellend naar anderen
Dienstbaar aan God en medemens.

Dus, mama, ja, ik mis je.
Maar ik weet dat je het goed hebt!
Wij moesten verder gaan
Zonder jou, maar niet alleen.
God gaat met ons mee.
Jouw God is ook onze God.

Dat is eeuwigheidszondag. Gedenken, herdenken, missen en pijn en verdriet voelen, maar ook vooruit kijken. Jezus heeft de dood overwonnen. Gods beloften gaan over een leven na de dood. Daar houd ik mij aan vast!

Reacties

Populaire posts