Mijn veilige wereld

Rampen of aanslagen die dichtbij huis gebeuren, schijnen meer media aandacht te krijgen dan wat er ver weg gebeurt. De aanslagen in Parijs van afgelopen week brachten zondag nog een miljoen mensen op de been in een protestmars. Rond dezelfde tijd vonden tweeduizend mensen in Nigeria de dood door een aanslag. Daarvoor was weinig media aandacht. Parijs is dichtbij, velen van ons zijn daar wel eens geweest. Daarnaast wijkt de Franse cultuur niet zoveel af van de Nederlandse. Of brengen de aanslagen in Parijs ons in beweging omdat onze veilige wereld wordt bedreigd. Want zoiets zou ook zomaar in Nederland kunnen gebeuren.

Ik eindigde mijn vorige blogbericht in het oude jaar met de vraag wat 2015 zou brengen. Het jaar is twee weken oud en moet je kijken wat er nu alweer aan ellende gebeurd is. Mijn eigen veilige wereld is nog niet bedreigd, maar zelfs als dat gebeurt: ik vestig mijn hoop op Jezus Christus, die zegt dat ons leven veilig is in Zijn handen. Hij roept ons op om Hem te volgen en de ander te gunnen wat wij zelf graag zouden willen ontvangen. Wat zou de wereld daar beter van worden als we niet gaan voor ons eigen geluk, maar voor dat van een ander.

Reacties

Populaire posts