De rol van de man

Gisteren was ik samen met een vriend bij een event van de christelijke mannenbeweging 'de 4e Musketier'. Het was een heel inspirerende dag. Samen met 6.000 andere mannen mochten we God loven en prijzen door middel van zang, inspirerende toespraken en thema's als bijvoorbeeld gerechtigheid. Ik ben geraakt door wat er over dit onderwerp werd verteld: het onrecht dat veel vrouwen en kinderen in deze wereld wordt aangedaan. Mensenhandel, gedwongen prostitutie, kindsoldaten, geestelijke en lichamelijke uitbuiting. Veel van dit onrecht wordt gedaan door mannen. Mannen zijn vaak de oorzaak van mensenhandel, prostitutie en kindermisbruik. En mannen houden dit onrecht in stand. Deze dag werden 6.000 mannen opgeroepen om andere keuzes te maken. Opkomen voor het recht van de medemens. Respect voor de mens die God geschapen heeft. Dienstbaarheid betonen aan vrouwen en kinderen in plaats van misbruik maken. Ik ben aangemoedigd om mij in te zetten voor recht en gerechtigheid. Misschien door het meedoen met een 'muskathlon', het lopen van een halve of hele marathon ergens in een ander land. In ieder geval door te bidden voor slachteroffers van het onrecht dat door mannen wordt gedaan.

Dat vind ik het mooie van een beweging als 'de 4e Musketier': mannen oproepen om in hun roeping te gaan staan. God eer brengen met heel je leven, priester zijn in je eigen gezin en opkomen voor recht en gerechtigheid in deze wereld!

Reacties

Populaire posts