Positief opvoeden

 Sinds een paar weken volgen Laura en ik een ouderschapscursus, genaamd 'Positieve discipline'. Het is iets dat we echt nodig hadden: een stukje positiviteit in de opvoeding. Zodat we op de vraag "hoe gaat het thuis?" ook eens zouden kunnen antwoorden: "Het gaat goed. Opvoeden is tof, joh!" In plaats van altijd maar te vertellen hoe intensief opvoeden is. De cursus helpt ons stil te staan bij onszelf en de manier waarop we communiceren naar onze kinderen. 

Voor mij lag de uitdaging bij het onder controle krijgen van mijn woede uitbarstingen (die ik af en toe had). Het was op een bepaald moment zelfs zo erg dat ik me kon voorstellen dat ouders hun kinderen wat aandeden. Het resultaat van een paar cursus avonden is dat ik herken wanneer ik boos word. Ik zie het pad van woede uitbarstingen voor me, maar ik besluit dat pad niet op te gaan. In plaats daarvan haal ik een paar keer diep adem of ik zeg tegen de kinderen dat ik even wat tijd nodig heb om weer tot mezelf te komen. Boos word ik nog wel, maar het is niet meer oncontroleerbaar.

Wat ik met de cursus ook aan het leren ben is om stil te staan bij de capaciteit van kinderen om zelf uitdagingen aan te gaan of problemen op te lossen. Dus ja. dan gaan de kinderen een enkele keer in hun pyjama naar school of komen we te laat op school. Ik vind het bijzonder hoe onze kinderen zelf gaan nadenken over welke stappen ze moeten zetten om ergens op tijd te komen. En speelgoed wat niet opgeruimd wordt stoppen we weg tot de kinderen een week lang wél opgeruimd hebben.

Is het nu allemaal koek en ei bij ons thuis? Dat zeker niet. Er zijn nog steeds momenten dat het lastig is en soms weet ik niet hoe het verder moet. De eerste en grootste stap is om rustig te blijven. En dan bid ik tot God of Hij wil helpen (als ik aan deze mogelijkheid denk). Ook vraagt het een grote mate van geduld en kost het energie. Toch zijn Laura en ik blij met wat we leren en zijn we verrast door de tot nu toe geboekte resultaten. Zodat we in staat zijn om meer te genieten van onze kinderen!








Reacties

Populaire posts