Omgaan met leegte en stilte

Onlangs realiseerde ik mij hoe lastig ik het vind om even niets te doen. Als ik ergens op moet wachten pak ik snel even de telefoon om op Facebook te kijken, in mijn mailbox of op de NOS app. Aan de ene kant vanuit een stuk nieuwsgierigheid ("wat is er voor nieuws te beleven?" of "wie heeft er iets te vragen of mee te delen?"). Maar aan de andere kant doe ik dit ook omdat ik niet goed weet wat ik anders moet doen. De leegte, het 'nietsdoen', kan dan zo op mij af komen. Ik word geconfronteerd met mijn gedachten of ik ga mij zorgen maken.

Henri Nouwen zegt het volgende over leegte: "Het is heel moeilijk om leegte een plaats te geven in ons leven. Leegte vraagt dat we bereid zijn om de dingen niet in de hand te hebben, om iets nieuws en onverwachts de kans te geven. Het vraagt vertrouwen, overgave, leiding aanvaarden. God wil in onze leegte wonen".

Laat ik leegte wat vaker een kans geven en niet bang zijn voor de stilte.

Reacties

Populaire posts