Besmettingsgevaar

Na de zomervakantie hoopt onze dochter Hanna twee dagdelen per week naar de peuterspeelzaal te gaan. Het is een leuke gelegenheid om haar sociale ontwikkeling daarmee meer de ruimte te geven en haar ook te laten ervaren hoe leuk het spelen met leeftijdsgenootjes is.
Er is ook iets dat mij zorgen baart en wat wij als gezin al aan den lijve hebben ondervonden. Een peuterspeelzaal is een broeinest van virussen. Wat dat betreft mogen ze wel een bordje aan de deur hangen met daarop de tekst: Pas op! Bestemmingsgevaar!

Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat een kind een grotere kans heeft op ziek worden, doordat het interne immuunsysteem nog niet volledig is ontwikkeld. Dat virussen dus nodig zijn om dit systeem naar een hoger plan te brengen. Het lichaam vecht om de virus(sen) eruit te krijgen. Een snotterige neus, niezen, slijm in de longen, koorts, alles werkt mee om het doel van een virusvrij lichaam te behalen.  Handig dat virussen zo besmettelijk zijn om ook andere kinderen de mogelijkheid te geven een virusvrij lichaam te krijgen. Als je ouder wordt gaat het echt wel beter en is je lichaam meer tegen virussen bestand. Hoewel, ik moest er vorige week zelf aan geloven. Een kriebelhoest speelde mij danig parten. Het is voor het goede doel, hield ik mijzelf maar bemoedigend voor. Dit virus zou nooit meer de kans krijgen mijn lichaam in beslag te nemen. Maar even vergeten dat er nog duizenden, miljoenen andere virussen zijn of nog moeten ontstaan.

Bestemmingsgevaar in de peuterspeelzaal. Ik bedacht mij dat er in de wereld om ons heen ook van veel besmettingsgevaar sprake is. En dan doel ik niet op verkoudheidsvirussen. Ik bedoel andere virussen die ons leven danig kunnen teisteren. Om zomaar een paar virussen te noemen: het Trump virus, het Nederlandse virus en het angst virus.

Het Trump virus woekert al een aantal maanden over deze wereld en heeft vooral Amerika in zijn greep. Met kreten waar je oren van gaan klapperen probeert Donald Trump de presidentsverkiezingen te gaan winnen en vanaf november president te worden. Vooral minderheden lijken het te moeten ontgelden alsook zijn aartsrivaal Hillary Clinton. Zo liet hij doorschemeren dat Clinton alleen nog maar gestopt kan worden door mensen met een wapenvergunning. Obama noemde hij de oprichter van IS. Het lijkt erop dat het virus terrein moet inleveren. Immuunsystemen gaan steeds beter werken. Ik ben benieuwd hoeveel er tegen november nog van het virus over is.

Het Nederlandse virus heeft al een paar jaar grip op ons land. Het is het virus dat mensen doet overtuigen dat Nederland van de Nederlanders is en dat andere mensen geen recht hebben om hier te wonen en van onze voorzieningen gebruik te maken. En als ze hier dan toch al wonen dan moeten ze toch zeker de Nederlandse cultuur omarmen. Ik vraag mij dan af wat de Nederlandse cultuur is. Cultuur is iets dat ontstaat als mensen met elkaar omgaan, bijvoorbeeld sociale omgangsvormen. Of bepaalde waarden en normen. Doordat verschillende mensen in verschillende tijden met elkaar omgaan is een cultuur ook aan beweging onderhevig. Cultuur is nooit statisch, maar dynamisch. Hoezo een Nederlandse cultuur?

Het laatste virus dat ik wil noemen is het angst virus. De angst die ontstaat door de aanslagen van de laatste weken en maanden. De dreigementen die er ontstaan vanuit de hoek van IS. Angst voor terreur. Je kunt flink gegrepen worden door dit virus. Je ontwijkt evenementen waar mensen in grote getale aanwezig zijn. Of je ontwijkt wereldsteden als Parijs, Londen en Brussel. Het is een angst die door de media wordt aangewakkerd door de indringende beelden die de huiskamers binnen komen.

Ik ben niet zo bang voor deze virussen, want ik geloof in een God die deze wereld rechtvaardig regeert en bestuurt. Hoewel Hij veel toelaat, zal het werk van zijn handen nooit stoppen. Zijn hart gaat uit naar minderheden, naar arme mensen, naar kinderen zonder ouders, naar mensen die op de vlucht zijn. Maar zijn hart gaat ook uit naar mensen zoals jou en ik.

Reacties

Populaire posts