Vlaggen uit op zondag

Ik heb me verbaasd over de kleine hoeveelheid Nederlandse vlaggen die Emmeloord opfleurden afgelopen zondag. Op Bevrijdingsdag nota bene. Zelfs op de meest markante plek in Emmeloord, namelijk de Poldertoren, was geen vlag te zien. Om half negen 's morgens keek ik dan ook voorzichtig naar buiten of er misschien toch ook andere vlaggen waren. Vóór het begin van de kerkdienst bij onze onderburen wilde ik de vlag nog ophangen. Vol moed en trots om Nederlander te zijn, hing ik het rood-wit-blauw in één van de vlaggenhouders. Gelukkig zag ik dat bij mijn eigen kerk aan de overkant van de straat ook iemand de vlag ophing. Ah, dus toch! Er zijn meer mensen die hun blijdschap om bevrijd te zijn willen tonen.

Misschien had het met de zondag te maken en zou het oneerbiedig of niet respectvol zijn om te vlaggen. Maar volgens mij mogen wij als christenen juist laten zien dat we blij zijn bevrijd te zijn. In alle vrijheid mogen we burgers zijn van Gods Koninkrijk. Overgezet van het rijk van de duisternis naar het rijk van het licht. Omdat Jezus Christus is gestorven en weer is opgestaan. Dat we daarbij toevallig Nederlander zijn, zou aan onze vreugde niets af mogen doen. Misschien een idee om iedere zondag te vlaggen?

Reacties

Populaire posts