Opzienbarende gebeurtenissen (2)

In de tijd na Jezus' opstanding verschenen er meer en meer berichten van mensen die Hem in levenden lijve hebben gezien. Voor het grootste deel van het volk Israël was de opstanding van Jezus lariekoek. Zijn kruisiging was gerechtigheid en de mensen die in Zijn opstanding geloofden verkondigden alleen maar propaganda. Sommigen zaten een beetje tussen twee kampen: het gelovige en het ongelovige deel. In de lokale pers verscheen onder andere het bericht over de ongelovige Thomas, één van Jezus eigen volgelingen.

Ongelovige Thomas wordt gelovig

'Dat ons land verdeeld is na berichten over de opstanding van Jezus, die zichzelf Messias noemt, is goed te merken. We hebben er allemaal mee te maken. Hoe weet je nu wat je moet geloven? Eén van Jezus volgelingen, de discipel Thomas, vertelt in een interview met deze krant dat hij niet kon geloven dat Jezus was opgestaan en was gezien door verschillende mensen: 'Mijn onbegrip en ongeloof was zo groot. Na Jezus' kruisdood was ik gedesillusioneerd. Een grote droom stortte in elkaar. Maar toen ik op een avond samen was met de andere discipelen verscheen Jezus ineens in ons midden. Hij richtte zijn aandacht gelijk op  mij. Hij wist dat ik harde bewijzen wilde hebben dat hij werkelijk degene was die gekruisigd was. Ik hoefde zijn wonden niet meer te zien en te voelen. Ik was gelijk overtuigd en voelde me zelfs schuldig dat ik niet eerder had geloofd. Maar Jezus was helemaal niet veroordelend. Er ging zoveel liefde van hem uit. Zoveel autoriteit. Ik denk dat ik mij tijdens Jezus' leven op aarde teveel heb gericht op zijn koningschap. Stiekem hoopte ik dat hij snel de macht zou nemen en het hele heersende regime omver zou werpen. Het was een bittere teleurstelling dat dit niet gebeurde. Nu zie ik in Jezus hier helemaal niet op gericht was. Hij wilde gerechtigheid brengen van binnenuit. Mensen moesten veranderen, als het ware een nieuw leven krijgen. Toen ik Jezus zag voelde ik me als herboren. Ja, deze ongelovige Thomas is toch echt gelovig geworden!''

Reacties

Populaire posts