Het mysterie van God's beschikking
Beschikken is een woord wat regelmatig in de Bijbel voorkomt, en dan met name God's beschikking. Hieruit afgeleid is het gezegde: 'De mens wikt en God beschikt'. Er wordt mee bedoeld dat de mens van alles kan doen en bedenken, maar dat het uiteindelijk God is die het laatste woord heeft. Sommige mensen overdrijven (vind ik) God's beschikking tot het extreme toe. Zij zijn van mening dat alleen God ervoor zorgt dat mensen tot geloof komen en worden gered. Mensen die graag zouden willen geloven maar nog niet 'het licht' hebben gezien moeten hun lot maar accepteren dat God hen nu eenmaal niet heeft uitgekozen. Nu ben ik het op zich niet oneens met de mening dat God ervoor zorgt dat mensen tot geloof komen en worden gered. Ik zou dit echter wat willen relativeren en de menselijke keuzemogelijkheid niet willen uitsluiten.
God's beschikking is een groot mysterie. Met een mysterie bedoel ik dat het niet in menselijke woorden is uit te drukken of te verklaren. Laat ik je meenemen naar een voorbeeld in de Bijbel. Het is de tijd na de beroemde Israëlische koningen David en Salomo. Het land Israël dreigt uit elkaar te scheuren door een interne verdeeldheid. Rechabeam heeft zijn vader Salomo net opgevolgd als koning van Israël en wacht op het moment dat het volk hem officieel tot koning uitroept. Dan is daar ook nog Jerobeam, ogenschijnlijk een gewone onbekende Israëliet. Jerobeam heeft van een profeet gehoord dat God van plan is Israël in stukken uit elkaar te laten scheuren en hem als koning te kronen van een groot deel van het land. Als Jerobeam hoort dat Rechabeam op het punt staat koning te worden, mengt hij zich tussen het volk. Hij vraagt aan Rechabeam of deze toch alsjeblieft de lasten wil verlichten die zijn vader Salomo op het volk heeft gelegd. Rechabeam dreigt echter de lasten te verzwaren en op het volk een zwaar juk te leggen. Het gevolg is dat het land inderdaad in stukken uit elkaar valt.
En dan staat er in vers 15 van hoofdstuk 12 van het Bijbelboek 1 Koningen het volgende: 'De koning gaf dus geen gehoor aan het verzoek van het volk. De Heer had dit zo beschikt om in vervulling te laten gaan wat hij bij monde van Achia uit Silo aan Jerobeam, de zoon van Nebat, had voorzegd'.
Het lijkt erop dat God er zelf voor heeft gezorgd dat het land Israël uit elkaar valt. En dat Jerobeam en Rechabeam willekeurige 'slachtoffers' zijn van God's beschikking. Maar zo kun je dit volgens mij niet uitleggen. Zo werkt God's beschikking niet. Alsof wij mensen hier niets aan kunnen veranderen en maar geduldig de slachtofferrol moeten aannemen. Nee. Het mysterie van God's beschikking sluit onze menselijke verantwoordelijkheid absoluut niet uit. Wij blijven verantwoordelijk voor onze daden. Zoals Rechabeam verantwoordelijk was voor zijn dreigement het volk slecht te gaan behandelen.
Hoe het dan wel werkt? Ik weet het niet. Daarvoor is het een mysterie. Wij mogen God en Zijn Zoon Jezus volgen in de wetenschap dat Hij liefdevol en rechtvaardig is, evenals de besluiten die Hij neemt. God is geen God van willekeur. Voor Hem is iedereen even geliefd. Onze verantwoordelijkheid om rechtvaardig en goed naar anderen te doen blijft echter bestaan.
God's beschikking is een groot mysterie. Met een mysterie bedoel ik dat het niet in menselijke woorden is uit te drukken of te verklaren. Laat ik je meenemen naar een voorbeeld in de Bijbel. Het is de tijd na de beroemde Israëlische koningen David en Salomo. Het land Israël dreigt uit elkaar te scheuren door een interne verdeeldheid. Rechabeam heeft zijn vader Salomo net opgevolgd als koning van Israël en wacht op het moment dat het volk hem officieel tot koning uitroept. Dan is daar ook nog Jerobeam, ogenschijnlijk een gewone onbekende Israëliet. Jerobeam heeft van een profeet gehoord dat God van plan is Israël in stukken uit elkaar te laten scheuren en hem als koning te kronen van een groot deel van het land. Als Jerobeam hoort dat Rechabeam op het punt staat koning te worden, mengt hij zich tussen het volk. Hij vraagt aan Rechabeam of deze toch alsjeblieft de lasten wil verlichten die zijn vader Salomo op het volk heeft gelegd. Rechabeam dreigt echter de lasten te verzwaren en op het volk een zwaar juk te leggen. Het gevolg is dat het land inderdaad in stukken uit elkaar valt.
En dan staat er in vers 15 van hoofdstuk 12 van het Bijbelboek 1 Koningen het volgende: 'De koning gaf dus geen gehoor aan het verzoek van het volk. De Heer had dit zo beschikt om in vervulling te laten gaan wat hij bij monde van Achia uit Silo aan Jerobeam, de zoon van Nebat, had voorzegd'.
Het lijkt erop dat God er zelf voor heeft gezorgd dat het land Israël uit elkaar valt. En dat Jerobeam en Rechabeam willekeurige 'slachtoffers' zijn van God's beschikking. Maar zo kun je dit volgens mij niet uitleggen. Zo werkt God's beschikking niet. Alsof wij mensen hier niets aan kunnen veranderen en maar geduldig de slachtofferrol moeten aannemen. Nee. Het mysterie van God's beschikking sluit onze menselijke verantwoordelijkheid absoluut niet uit. Wij blijven verantwoordelijk voor onze daden. Zoals Rechabeam verantwoordelijk was voor zijn dreigement het volk slecht te gaan behandelen.
Hoe het dan wel werkt? Ik weet het niet. Daarvoor is het een mysterie. Wij mogen God en Zijn Zoon Jezus volgen in de wetenschap dat Hij liefdevol en rechtvaardig is, evenals de besluiten die Hij neemt. God is geen God van willekeur. Voor Hem is iedereen even geliefd. Onze verantwoordelijkheid om rechtvaardig en goed naar anderen te doen blijft echter bestaan.
Reacties
Een reactie posten