Nog even geduld a.u.b.

Iedere dag probeer ik een stukje uit de Bijbel te lezen. Ik vind het een zeer inspirerend boek. Temeer omdat ik geloof dat het woorden van God zijn die ik erin lees. Neem nu het verhaal over de opkomst van Koning David van Israël. Via de profeet Samuël kreeg hij te horen dat hij koning zou worden over het land. Maar het heeft tijden geduurd voordat hij daadwerkelijk werd uitgeroepen tot koning. Zijn voorloper, Saul, was nog steeds koning en zolang God daar geen verandering in bracht wilde David zichzelf niet naar voren schuiven. Kijk, dat vind ik nou zo mooi. David vertrouwde erop dat God Zijn beloften zou nakomen. Hiervoor hoefde hij, David, niets te doen. Geen eigenmachtige staatsgreep was nodig. Hoewel medestanders van David hem regelmatig een handje hadden willen helpen. Tot twee keer toe had David een einde kunnen maken aan het leven van Saul. Hij deed het niet, want Saul was de door God gezalfde koning.

Was het altijd makkelijk voor David om te blijven vertrouwen? Ik denk het niet. Saul zat David regelmatig op de hielen. Saul wilde David uit de weg ruimen. Jarenlang heeft David als een dakloze door het land gezworven om uit handen te blijven van de toenmalige koning. Hoezo het uitkomen van Gods beloften? Het zou heel menselijk zijn geweest als David af en toe twijfelde aan Gods leiding. En toch wilde hij God geen handje helpen. Of zoals je het ook kunt zeggen: David wilde God niet voor de voeten lopen. David's tijd zou nog komen. En die tijd kwam. Koning Saul kwam om in de strijd tegen een naburig volk. De weg kwam vrij voor David om koning te worden.

Hoe anders kan het in onze wereld gaan, waar machthebbers op allerlei manieren de macht naar zich toe proberen te trekken. Wij mogen echter vertrouwen op Gods leiding. Aan het werk van Zijn hand zal geen einde komen. Een mooie belofte voor 2013!

Reacties

Populaire posts