Verzoening

Hoe werkt verzoening? Henri Nouwen heeft er een mooi stukje over geschreven in zijn boek 'Brood voor onderweg'. Ik neem het graag over, zo vlak na Kerst.

'Hoe werken we aan verzoening? Allereerst door ons in Christus verzoend te weten met God. Het is niet voldoende als we dat geloven met ons verstand. Dat we verzoend zijn moet tot in elke vezel van ons bestaan voelbaar zijn. We moeten ervan doordrongen zijn dat we met God verzoend zijn, dat alles vergeven is. We moeten volledig overtuigd zijn dat we een nieuw hart en een nieuwe geest hebben ontvangen, nieuwe ogen en nieuwe oren. Anders versterken we de verdeeldheid tussen mensen, omdat we wonderen van hen verwachten. Pas wanneer we volledig vertrouwen hebben dat we bij God horen, dat we in die verhouding met God alles kunnen vinden wat we nodig hebben, worden we vrije mensen en kunnen we verzoening tot stand brengen in deze wereld. Dat is niet gemakkelijk: we twijfelen zo gauw aan onszelf. Gods woord, de sacramenten en de liefde van onze naasten moeten ons steeds opnieuw herinneren aan het feit dat we verzoend zijn.'

Tegen het eind van dit jaar, wens ik ons deze verzoening van harte toe. Dat we 'm helemaal mogen doorleven. Ik vind dat maar knap lastig. Verzoening kan wel in mijn hoofd zitten, maar 't komt zo moeilijk in mijn hart. Geest van God, adem Uw verzoening door ons heen!

Reacties

Populaire posts