Democratie en vrijheid

 Het is de tijd van de verkiezingen. Volgende week woensdag mogen we weer naar de stembus om onze stem uit te brengen op onze favoriete partij. In het verkiezingsdebat worden er regelmatig harde woorden gesproken. Veel gaat er over de coronamaatregelen, vaccinaties en de bijbehorende keuzevrijheden voor ons als burgers van het Koninkrijk der Nederlanden. 

Afgelopen woensdag haalde ik mijn kinderen van school. Mijn aandacht werd getrokken door een reclamevliegtuig wat over mijn hoofd vloog. Nieuwsgierig als ik was wilde ik graag zien wat er op het reclamedoek stond. Ik moet zeggen dat ik best wel schrok toen ik ongeveer het volgende las: "Ben jij christen en het helemaal zat, stem dan Forum voor Democratie'. Ja, ik ben christen. En ja, ook ik word beperkt in mijn bewegingsvrijheid vanwege de coronamaatregelen. Maar op Forum voor Democratie stemmen, dat nooit. Ik wil hier geen politiek betoog voeren. Over waarom je als christen niet op Forum zou mogen stemmen. Het gaat mij om de gedachte dat we als christen kennelijk beperkingen van ons af moeten gooien. We moeten kiezen voor onze vrijheden, die ons door het huidige (demissionaire) kabinet zijn afgenomen. We mogen ons geen juk laten opleggen en zeker niet gedwongen worden om ons te laten vaccineren. 

Strijden voor je vrijheid. Ik kan het nergens in de Bijbel terugvinden. Ik kan nergens vinden dat God zegt dat wij ons niet moeten laten beperken maar alles in het werk moeten stellen om vrij te zijn. Niet letterlijk tenminste. We worden wel opgeroepen om in geestelijk opzicht vrij te zijn. We moeten ons niet laten beheersen door onze zonden en verkeerde keuzes. God roept ons op om zich naar Hem uit te strekken en door de werking van Zijn Geest werkelijk vrij te zijn. 
In Jezus' tijd leefden de Joden onder het juk van de Romeinse heerschappij. Volgelingen van Jezus dachten dat Hij hen kwam verlossen van dit juk. Maar dat gebeurde niet. Jezus zei zelfs tegen één van zijn discipelen: 'Geef aan de keizer wat de keizer toekomt'. Hij kwam ons ons te verlossen van onze verkeurde keuzes en de weg naar God de Vader te openen. 

Nog een ander aspect van vrijheid: de geschiedenis leert dat de kerk het meest groeit in tijden van vervolging. Kijk maar in landen in Azië en het Midden-Oosten waar kerken het niet makkelijk hebben, maar wél groeien. Hoe is dat in Nederland? Veel kerkgebouwen zijn in de laatste decennia afgestoten en het aantal mensen dat zegt christen te zijn loopt gestaag terug. Misschien hebben wij wel wat meer vervolging nodig om weer te groeien. En dan bedoel ik écht te groeien. Met mensen die Jezus persoonlijk hebben leren kennen en Hem willen volgen. 

Democratie en vrijheid: het is een groot goed en we mogen dankbaar zijn dat we in een land leven waar deze waarden diep verankerd liggen. Maar de strijd voor vrijheid hoeven we niet zelf te voeren. Dat mogen we aan God overlaten. 



Reacties

Populaire posts