Gelijk willen zijn aan God

Er zijn veel leiders in deze wereld waarbij ik het idee heb dat ze graag gelijk willen zijn aan God. Ik moet met name denken aan de leiders van de Verenigde Staten, Noord-Korea, Turkije, Rusland en Venezuela. Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te bedenken. Bij hen krijg ik het gevoel dat ze de absolute heerschappij opeisen en enig tegengeluid de mond snoeren. En naar mijn idee zetten ze zich niet echt in voor de armen en de kwetsbaren in hun land.

Jezus was een totaal andere leider. De Bijbel zegt in Filippenzen 2: 6 dat Hij zich niet heeft willen vastklampen aan zijn goddelijke status maar gelijk is geworden aan een mens. Arm, kwetsbaar en afhankelijk. Alles in Jezus' leven stond in het teken van dienstbaarheid. Aan God de Vader, en aan 'de minsten van zijn broers en zussen'.

Rijk, machtig en overheersend tegenover arm, kwetsbaar en dienend. Welk leiderschap loop jij achterna? Ik verlang ernaar om met alles wat ik heb, Jezus te volgen.

Reacties

Populaire posts