Doorgaan naar hoofdcontent

Leven in afhankelijkheid

Vorig jaar stond voor mij voor een groot deel in het teken van het zoeken naar Gods weg voor mijn werk. Ik was op zoek naar een andere werkplek. Een kennis gaf mij de tip om contact op te nemen met WEC-Nederland. Hij had namelijk het idee dat WEC wel een extra boekhouder kon gebruiken. Begin augustus was er het eerste contact met WEC. Er was geen vacature voor een boekhouder op het kantoor. Toch kon ik aangeven waar ik naar op zoek was en ik deelde van het persoonlijke traject waar ik middenin zat. Wat ik mooi vond was de open houding vanuit WEC of God wellicht een bedoeling had met mijn komst naar het WEC kantoor. We besloten om een maand later weer contact te hebben. Er kan veel veranderen in een maand. Vanwege interne veranderingen kwam er ineens wel een vacature vrij voor een boekhouder. Ik zag het zelf wel zitten en hier moest toch ook wel iets van Gods leiding in zitten? Omdat ik zelf nog in de eindfase zat van een ziekteperiode besloten we om een maand later weer contact te hebben. Er kwam toen meer ruimte om te verkennen wat ik zou kunnen doen en of het zou klikken met het team financiĆ«n. Ook kregen we het over de ‘beloningsbasis’: het leven van giften. 

De wetenschap om volledig afhankelijk te zijn van giften baarde mij zorgen. Hoe moest dit nu? Ik heb een gezin met 2 kinderen. Mijn vrouw werkt parttime, dus om rond te kunnen komen zouden we zeker nog meer inkomsten nodig hebben. Was het niet onverantwoordelijk om de zekerheid die we hadden op te zeggen en…afhankelijk te worden van giften? Een collega van WEC liet mijn vrouw en ik zien dat we ten diepste afhankelijk zijn van God. En dat is echt niet alleen in de zending! Van nature ben ik erg berekenend. Ik heb geleerd om zekerheid te koppelen aan vastigheid. Wanneer je weet waar je aan toe bent. En dat je nog een aanzienlijke buffer op je bankrekening hebt staan. Ja, vertrouwen op God, dat had ik wel. Maar het liefst wel met ‘iets achter de hand’.
Sinds 1 februari van dit jaar werk ik dan echt bij WEC-Nederland. Als gezin hebben we de stap gezet. Mijn vrouw en ik zijn een boek aan het lezen: ‘Overvloed, rijkdom & geld, leven in financiĆ«le vrijheid’ van Craig Hill & Earl Pitts. Mede met behulp van dit boek leren we stapsgewijs om al onze zekerheden los te laten en God te vertrouwen dat Hij geeft wat wij als gezin nodig hebben. We zijn niet afhankelijk van wat mensen aan giften geven, maar we zijn afhankelijk van God. Het kan zijn dat Hij daar mensen voor gebruikt die ons financieel willen ondersteunen. Maar dat is niet de enige manier.
Een tekst die ik al een paar keer heb mogen ontvangen en die mij bemoedigt staat in Filippenzen hoofdstuk 4: ‘Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat je nodig hebt en dank hem in al je gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, je hart en gedachten in Christus Jezus bewaren’.


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts