De vier seizoenen van je geloof (slot): De lente

Graag mag ik schrijven over de lente. Ik vind het persoonlijk het mooiste seizoen in het jaar. De lente is de tijd van het nieuwe leven. Wanneer de natuur ontwaakt uit de winterslaap. Bomen krijgen nieuwe bladeren, bloemen komen in bloei en lammetjes springen vrolijk rond op het land. De zon krijgt al meer kracht en dagen worden langer.

Eigenlijk heb ik nooit zo'n oog gehad voor de lente. Toen ik tot geloof kwam in Jezus Christus en Zijn liefde mijn hart vervulde, dat was in april 1999, had ik voor het eerst oog voor de prachtige natuur. Het was alsof ik met nieuwe ogen naar de wereld om mij heen kijk. Mijn verhaal van hoe ik tot geloof ben gekomen is dan ook een lenteverhaal.
Lenteverhalen kun je ook in de Bijbel vinden. Ik moet denken aan het volk Israƫl toen ze voor het eerst het beloofde land binnen gingen. Een toekomst met God lag voor hen open. Alles was nieuw. Ik moet ook denken aan de Israƫlieten die na een tijd van ballingschap in verre oorden weer terug keerden naar hun land. Hun huizen werden weer opgebouwd en ook de tempel werd weer zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat teruggebracht. God had een nieuwe start gemaakt met het volk en zo mocht het ook voor hen lente zijn.
Het mooiste lenteverhaal vind ik toch wel de Opstanding van de Here Jezus uit de dood. Wat al door de profeten was voorzegd en wat Jezus ook zelf had gezegd, kwam tot vervulling: Hij zou gekruisigd worden en gedood maar na drie dagen zou Hij worden opgewekt uit de dood. Zo mocht Paasmorgen de start zijn van de lente. Na de Opstanding van Jezus is niets meer hetzelfde.
Toch is wat wij tot nu toe zien van de lente nog zo beperkt in vergelijking met wat God belooft voor de toekomst. Eens zal Hij namelijk een nieuwe aarde en een nieuwe hemel scheppen. Dan zal alles volkomen nieuw zijn. Rouw en pijn krijgen er geen kans en alle tranen zullen van onze ogen worden afgewist. Lees maar eens Openbaringen 21.

God maakt alles nieuw. Of het nu zomer, herfst, winter of lente is in je leven. Alle seizoenen hebben elkaar nodig. Probeer niet krampachtig van het ene in het andere seizoen te komen. Net zoals de natuur ook niet tot een lente gedwongen kan worden. Geef God de ruimte om in je leven te werken. Vertrouw op Hem. Geloof dat eens de grote lente zal aanbreken.

Reacties

Populaire posts