Vijftien jaar

Wat zou jij doen als je koning bent en op een bepaald moment ongeneeslijk ziek bent. Je levenseinde duurt niet lang meer. Vervolgens krijg je van God te horen dat je zult genezen en nog vijftien jaar extra krijgt.

Nu is het voor de meeste lezers vast moeilijk voor te stellen om koning te zijn. Misschien dat een naderend levenseinde wel veel dichterbij ligt. Een ongeneeslijke ziekte krijgen komt vaak voor, en dan ook nog eens op zeer jonge leeftijd. Ik denk dat velen er wel voor zouden willen tekenen om nog vijftien jaar extra te krijgen.

Er was eens een koning in het toenmalige Juda (een gedeelte van het huidige Israƫl) die dit overkwam. Hij kreeg van God vijftien extra jaren. Hierover valt te lezen in de Bijbel, in Jesaja hoofdstuk 38, vers 1 t/m 8. Wat zou hij gedaan hebben met die vijftien extra jaren? Daarover valt vast nog meer tezen in de Bijbel. Een interessante vraag vind ik echter, wat wij met die extra jaren zouden doen. Zou er iets veranderen in ons leven? Zouden we ineens meer recht en gerechtigheid najagen, opkomen voor de zwakkeren, kortom alles doen wat goed is? Of zou het leven toch weer in de dagelijkse routine terecht komen? Misschien zou ik de vijfiten jaar wel helemaal gaan aftellen. Nog dertien jaar en 200 dagen...of zoiets.

Ik weet het niet. Het wordt soms zo makkelijk gezegd: leef iedere dag alsof het je laatste is. Misschien moet je daarvoor wel echt iets ergs zijn overkomen. Iets als een bericht dat je ongeneeslijk ziek bent. Die extra vijfiten jaar krijgen dan vast een hele andere lading dan dat ik er mij van kan proberen voor te stellen.

Reacties

Populaire posts